۱۴ ارديبهشت ۱۳۹۸ - ۲۰:۰۵
کد خبر: ۶۰۵۴۴۳

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار

مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۴ اردیبهشت ۹۸ | قیمت طلا، قیمت سکه، قیمت دلار
قیمت همه کالاهای اساسی از جمله برنج، روغن، شکر، گوشت، خرما و... برای ماه مبارک رمضان اعلام و چگونگی توزیع آن نیز به همه استان‌ها ابلاغ شد.
به گزارش خبرگزاری رسا، مهمترین اخبار اقتصادی شنبه ۱۴ اردیبهشت ماه ۹۸ به شرح ذیل است:

رشد ۲۹ درصدی ارزش معاملات بورس کالای ایران
 
طی هفته اخیر و در تالار محصولات صنعتی و معدنی، ۱۱۱ هزار و ۵۷۲ تن انواع کالا به ارزش ۱۰ هزار و ۳۰۱ میلیارد ریال معامله شد.

در این تالار ۹۹ هزار و ۲۰ تن فولاد، ۶ هزار و ۶۰ تن مس، ۵ هزار و ۶۰۰ تن آلومینیوم، ۱۴۰ تن کنسانتره مولیبدن، ۱۲ تن کنسانتره فلزات گرانبها، ۲۴ کیلو گرم شمش طلا و ۷۴۰ تن شمش روی از سوی مشتریان خریداری شد.

همچنین در هفته معاملاتی مذکور در دو بخش داخلی و صادراتی تالار فرآورده‌های نفتی و پتروشیمی، ۴۵۷ هزار و ۲۳۹ تن انواع کالا به ارزش ۲۰ هزار و ۴۰ میلیارد ریال به فروش رسید.

در این تالار ۲۳۲ هزار و ۵۰۰ تن وکیوم باتوم، ۱۱۲ هزار و ۷۶۴ تن قیر، ۷۴ هزار و ۱۰۷ تن مواد پلیمری، ۳۱ هزار و ۶۵۸ تن مواد شیمیایی، ۹۴۰ تن عایق رطوبتی و ۵ هزار و ۸۵۰ تن گوگرد معامله شد.

۱۳ کیلوگرم زعفران رشته‌ای نیز در تالار محصولات کشاورزی به فروش رسید.

همچنین ۶۰۰ تن کالا هم در بازار فرعی بورس کالای ایران معامله شد.
________________________

قیمت طلا، قیمت دلار، قیمت سکه و قیمت ارز
 
امروز در بازار آزاد قیمت سکه تمام‌بهار آزادی طرح جدید با افزایش قیمت نسبت به آخرین قیمت‌های روزکاری قبل در قیمت ۵ میلیون و ۵۶ هزار تومان و سکه بهار آزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان معامله می‌شود.

در بازار آزاد هر قطعه نیم سکه بهار آزادی ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان، ربع سکه یک میلیون و ۷۸۵ هزار تومان و هر قطعه سکه گرمی ۹۸۹ هزار تومان فروخته می‌شود.

سکه تمام‌بهار آزادی ۵ میلیون و ۵۶ هزار تومان
سکه‌بهارآزادی طرح قدیم ۴ میلیون و ۸۱۶ هزار تومان
نیم‌سکه بهارآزادی ۲ میلیون و ۷۷۵ هزار تومان
ربع‌سکه یک میلیون و ۷۸۵ هزار تومان
سکه‌گرمی ۹۸۹ هزار تومان

قیمت طلای ۱۸ عیار هم ۴۵۵ هزار تومان ارزش‌گذاری شده است، هر مثقال طلا نیز با قیمت یک میلیون و ۹۷۰ هزار تومان در بازار تهران معامله می‌شود. ضمن آنکه هر اونس طلا در بازار‌های جهانی با قیمت ۱۲۷۹.۱ دلار معامله می‌شود.

قیمت هر‌گرم طلای ۱۸‌عیار ۴۵۵ هزار تومان
قیمت هرگرم‌طلای ۲۴ عیار
قیمت هر‌مثقال طلا یک میلیون و ۹۷۰ هزار تومان
قیمت‌اونس‌طلا ۱۲۷۹.۱ دلار

صرافی‌های بانک‌ها هم‌اکنون قیمت دلار را برای فروش به مردم با افزایش نسبت به قیمت‌های روز کاری قبل، ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان اعلام کرده‌اند. این صرافی‌ها دلار را از مردم با قیمت ۱۴ هزار و ۲۵۰ تومان خریداری می‌کنند.

قیمت دلار ۱۴ هزار و ۳۵۰ تومان
قیمت یورو ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان
قیمت درهم ۴ هزار و ۱۰ تومان
قیمت پوند انگلیس ۱۹ هزار و ۳۵۹ تومان

برهمین‌اساس طی روز جاری قیمت فروش یورو در صرافی‌های بانک‌ها، ۱۶ هزار و ۲۰۰ تومان اعلام شده است؛ قیمت خرید یورو نیز در این صرافی‌ها ۱۶ هزار و ۱۰۰ تومان است. قیمت خرید و فروش یورو در این صرافی‌ها نسبت به آخرین روز هفته قبل افزایش یافته است.
________________________

طلای سیاه همچنان در مدار افزایش قیمت
 
با توجه به انتشار آمار‌های قوی از اقتصاد آمریکا که احساس برای تقاضا را تقویت کرد و با توجه به کاهش تولید ایران و ونزوئلا به علت تحریم‌های آمریکا، قیمت نفت در روز جمعه افزایش یافت.

اما پس از افزایش ذخایر نفت آمریکا که هفته گذشته گزارش شد، متوسط قیمت نفت طی هفته گذشته کاهش یافت

هر بشکه نفت برنت با ۱۰ سنت افزایش ۷۰.۸۵ دلار فروخته شد. نفت برنت طی هفته گذشته ۲.۶ درصد از ارزش خود را از دست داد و رشته افزایشی ۵ هفته‌ای را شکست.

نفت خام آمریکا با ۱۳ سنت افزایش ۶۱.۹ دلار معامله شد. این نوع نفت طی هفته گذشته حدود ۳ درصد از ارزش خود را از دست داد که دومین هفته کاهشی متوالی محسوب می‌شود.

گزارش فرصت‌های شغلی آمریکا در ماه آوریل رشد نشان داد و نرخ بیکاری به کمترین میزان در بیش از ۴۹ سال اخیر برابر با ۳.۶ درصد رسید، این آمار انتظارات برای تداوم تقاضای بالا برای نفت را تقیوت کرد.

فیل استریبل، استراتژیست ارشد بازار در شیکاگو گفت: «اگر افراد بیشتری سرکار بروند، مجبورند رانندگی کنند با از حمل و نقل عمومی برای رسیدن به محل کار استفاده کنند... ما احتمالا شاهد افزایش تقاضا برای بنزین و نفت در تابستان هستیم.»

وی افزود به دنبال این گزارش، ارزش اوراق قرضه بالا رفت و ارزش دلار افت کرد که سبب افزایش قیمت آتی نفت شد.

البته با توجه به گزارش روز چهارشنبه مبنی بر افزایش ذخایر نفت آمریکا به بالاترین میزان از سپتامبر ۲۰۱۷ و افزایش تولید این کشور به رکورد ۱۲.۳ میلیون بشکه در روز، افزایش قیمت نفت در بازار‌های نفتی محدود شد.

بر اساس آمار اداره اطلاعات انرژی آمریکا، صادرات نفت آمریکا در ماه نوامبر، برای نخستین بار به ۳ میلیون بشکه رسید و در اوایل سال جاری از ۳.۶ میلیون بشکه در روز عبور کرد.
________________________

خروج از مشکلات فعلی با تکیه بر توان داخلی امکانپذیر است

محمد شریعتمداری، وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی امروز شنبه ۱۴ اردیبهشت در آئین مبادله موافقتنامه طرح توانمندسازی اقتصادی زنان سرپرست خانوار که با حضور معاون زنان و امور خانواده ریاست جمهوری و رئیس جهاد دانشگاهی در محل پژوهشکده فرهنگ و هنر جهاد دانشگاهی برگزار شد، گفت: براساس تکلیف قانون برنامه ششم توسعه، قرار بود سالانه ۷۰ هزار میلیارد تومان سرمایه گذاری داخلی و خارجی جذب کنیم که حاصل آن رشد ۸ درصدی اقتصادی در دوره ۵ ساله برنامه باشد.

شریعتمداری با بیان اینکه همچنین با این هدف گذاری مقرر شد سالانه ۰.۸ درصد از نرخ بیکاری کشور کاهش یابد، افزود:، اما اتفاقاتی در سیاست خارجی کشور بعد از خروج آمریکا از برجام رخ داد و دشمن حوزه‌های اقتصادی و کاهش شاخص‌های کلان اقتصادی ما را مورد هدف قرار داد.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی، کاهش نرخ رشد اقتصادی، کاهش میزان سرمایه گذاری، افزایش ضریب تکفل خانوار و ایجاد آشوب توسط لشکر بیکاران را از اهداف دشمن علیه ایران خواند و گفت: در این شرایط دو راه حل برای مواجهه با مشکلات وجود دارد نخست اینکه با رویکرد منفعلانه دست روی دست بگذاریم و رویکرد دوم نیز این است که با به کارگیری توانمندی‌های داخلی و روش‌های مترقی خود را از این شرایط اقتصادی خارج کنیم و درپی ایجاد رشد اقتصادی و افزایش نرخ رشد سرمایه گذاری باشیم. تا ماحصل آن ایجاد اشتغال در کشور باشد.

وی با تأکید بر اینکه باید با به کارگیری روش‌های مترقی از اشتغال سنتی به سمت ایجاد مشاغل جدید حرکت کنیم، درباره ایجاد برنامه اشتغال روستایی که از سال ۹۶ آغاز شد، خاطرنشان کرد: خوشبختانه بعد از اجرای این برنامه سهم اشتغال روستایی از کل اشتغال پایدار کشور به ۳۰ درصد افزایش یافت که از محل منابع ۱.۵ میلیارد دلاری صندوق توسعه ملی در دستور کار قرار گرفت.

شریعتمداری توجه به مزیت‌های استانی در توسعه اشتغال روستایی را مهمترین شاخصه برنامه اشتغال روستایی و عشایری دولت عنوان کرد و گفت: البته در این برنامه رویکردمان نباید صرفاً پرداخت تسهیلات باشد بلکه باید از این رویکرد فاصله بگیریم و به توانمندسازی افراد کمک کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی همچنین یادآور شد: در روش‌های گوناگون ایجاد اشتغال فراگیر به مشاغل خانگی چشم دوختیم؛ امروز براساس آمار ارائه شده حدود سه میلیون و ۲۰۰ هزار زن سرپرست خانوار در کشور وجود دارد که بیش از ۵۰ درصد این جمعیت، زیر ۴۰ سال هستند بنابراین اگر این افراد را بتوانیم تحت پوشش اشتغال فراگیر قرار دهیم، هم به توسعه و توانمندسازی زنان سرپرست خانوار و هم به توسعه اقتصاد ملی کمک کرده ایم.

وی با اشاره به مواد ۸۰ و ۱۰۲ قانون برنامه ششم توسعه، خاطرنشان کرد: این مواد از قانون تکالیفی را در حوزه توانمندسازی زنان سرپرست خانوار در اختیار ما قرار داده و در این راستا در سال ۹۶ الگویی تحت عنوان الگوی نوین مشاغل خانگی به صورت پایلوت در ۹ استان آغاز شد.

شریعتمداری ادامه داد: در اجرای طرح پایلوت مشاغل خانگی در ۹ استان کشور ۲۶۱ مزیت نسبی شناسایی شد و همچنین ۱۵۱ مورد جلب مشارکت بخش خصوصی را شاهد بودیم. همچنین حدود ۵۵۰۰ کارآفرین در این طرح مشارکت کردند و موفق شدیم حدود هزار نفر را به بازار و بنگاه‌های بالادستی متصل کنیم.

وزیر تعاون، کار و رفاه اجتماعی با اشاره به موافقت نامه امروز تأکید کرد: امیدواریم طرح ملی توانمندسازی زنان سرپرست خانوار که با هدف ایجاد اشتغال برای ۶ هزار زن سرپرست خانوار در دستور کار قرار گرفته است، گامی در راستای توانمندسازی این افراد و خانواده‌های آنان باشد.

وی با اشاره به اینکه اعتبارات اجرایی این طرح به میزان سه میلیارد تومان از محل منابع معاونت امور زنان و خانواده ریاست جمهوری تأمین می‌شود، گفت: در اجرای این طرح، استان‌های سیل زده به ویژه ۶ استانی که شرایط ویژه‌تری دارند، در اولویت هستند.
________________________

قیمت کالا‌های اساسی در ماه رمضان اعلام شد

هر ساله بازار در ماه مبارک رمضان رونق بیشتری پیدا می‌کند و معمولاً در این بازه زمانی تقاضا برای محصولات مختلف افزایش می‌یابد و در این راستا دولت همیشه مصوباتی برای چگونگی توزیع و قیمت کالا‌های اساسی مورد نیاز مردم برای ماه مبارک رمضان ابلاغ می‌کند تا جلوی گرانی و گران‌فروشی احتمالی را بگیرد.

مسعود بصیری، مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی - در این رابطه، گفت: در جلسه سی و دوم کارگروه تنظیم بازار کمیته‌ای تشکیل شد و درباره چگونگی تنظیم بازار کالا‌های اساسی و دیگر کالا‌ها همچون خرما و زولبیا و بامیه تصمیماتی اتخاذ و این مصوبات به همه استان‌ها ابلاغ شد. به عنوان مثال در ردیف کالا‌های اساسی ۳۰ هزار تن برنج ۱۱۲۳ هندی برای توزیع استانی مصوب شده که قیمت مصرف‌کننده آن کیلویی ۷،۴۰۰ تومان بوده و در بسته‌بندی‌های ۱۰ کیلوگرمی توزیع خواهد شد. همچنین برای شکر نیز ۱۲۰ هزار تن برای مصارف صنف و صنعت و ۲۰ هزار تن برای مصارف خانوار در نظر گرفته‌ایم که به صورت فله‌ای و با قیمت کیلویی ۳،۴۰۰ تومان برای مصرف‌کنندگان در بخش‌های مختلف عرضه خواهد شد.

وی افزود: برای روغن نباتی نیز به گونه‌ای مصوب شده که ۱۰ هزار تن با نرخ مصوب ستاد تنظیم بازار برای صنف و صنعت و ۲۰ هزار تن برای مصارف خانوار که ۱۰ درصد پایین‌تر از نرخ مصوب خواهد بود، در نظر گرفته‌ایم که به عنوان مثال یک حلب ۱۶ کیلوگرمی برای مصارف صنف و صنعت ۱۰۵ هزار تومان اعلام شده است.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی درباره مصوبات ستاد تنظیم بازار برای تنظیم بازار گوشت مرغ و گوشت قرمز نیز اظهار کرد: در زمینه گوشت مرغ ۱۵ هزار تن به صورت گرم و به قیمت کیلویی ۱۱ هزار و ۵۰۰ تومان و ۵۰۰۰ تن گوشت مرغ منجمد به قیمت ۱۰ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته شده است که در استان‌ها توزیع خواهد شد و این قیمت‌ها، قیمت مصرف‌کننده است. همچنین برای گوشت قرمز ۵۰۰۰ تن پیش‌بینی کرده‌ایم که قیمت یک کیلوگرم گوشت مخلوط منجمد را ۳۱ هزار و ۵۰۰ تومان در نظر گرفته‌ایم.

بصیری ادامه داد: در زمینه خرما نیز با توجه به اینکه در فصل تولید قرار نداریم و این محصول هم اکنون در اختیار تولیدکنندگان نیست و در سردخانه‌ها وجود دارد با صاحبان کالا در استان‌های خرماخیز جلساتی برگزار کرده‌ایم و مقرر شده در سازمان میادین میوه و تره‌بار تهران و برخی استان‌ها غرفه‌های رایگانی در اختیار آن‌ها قرار گیرد تا خرما را با قیمت ۱۵ درصد پایین‌تر از نرخ میادین میوه و تره‌بار شهرداری تهران عرضه کنند.

وی تأکید کرد: مصوبات اخیر ستاد تنظیم بازار قابل تغییر است و اگر هر استانی به کالا‌های اساسی و دیگر کالا‌ها نیاز بیشتری داشته باشد میزان عرضه؛ قابل ترمیم و اصلاح است؛ بنابراین هیچ مشکلی بابت تأمین کالا‌های مورد نیاز در ماه رمضان نداریم.

مدیرکل دفتر برنامه‌ریزی، تأمین، توزیع، تنظیم بازار و ذخایر راهبردی وزارت جهاد کشاورزی همچنین در خصوص تنظیم بازار محصولات مختلف در ماه رمضان گفت: گرچه وظیفه نظارت بر بازار بر عهده وزارت جهاد کشاورزی نیست، اما نه تنها هم اکنون هیچ مشکلی بابت تأمین کالا‌های مختلف نداریم بلکه دستگاه‌های نظارتی همچون سازمان حمایت مصرف‌کنندگان و تولیدکنندگان، سازمان تعزیرات حکومتی و… نظارت‌های خود را تشدید کردند و قطعاً در ماه رمضان با گرانی و گران‌فروشی برخورد خواهد شد و اگر مردم شاهد گران‌فروشی بودند باید آن را به این دستگاه‌های نظارتی اطلاع رسانی کنند و امیدواریم با توجه به تأمین کامل کالا‌های مورد نیاز ماه رمضان مردم دغدغه تأمین نداشته باشند و بتوانند با قیمت مناسب نیاز خود را تهیه کنند. /۳۰۳/۹۶۹/م
محمدرضا محمودخانی
ارسال نظرات